Weblog 'Krimineel' jouw dagelijkse sleur breker - LOGO contest
Wedstrijd gegevens:
Behoefte:
Het logo zal gebruikt worden op de website en elke andere plaats waar we het hip vinden; visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, stickers, brochures, folders , nieuwsbrieven, relatiegeschenken, textiel, formulieren, auto-reclame, advertenties, vlaggen, spandoeken, billboards, beurswanden, banners…
Bedrijfsomschrijving:
Krimineel is een weblog, of blog, een site in dagboekstijl. Wij (de auteur, weblogger of blogger genoemd) plaatsen berichten met foto’s, muziek, spellen, video’s, artikels, links naar andere webpagina’s, enz,.. die we leuk of interessant vinden. Deze ‘postjes’ zijn meestal voorzien van een (kort) stukje commentaar. Sommige van de berichten zijn gewaagd, pikant, gestoord, soms grappig of vreemd nieuws, afgrijzen, verontwaardiging, onbenulligheden, onthullingen, orakels, bezweringen, obsessies, neuroses en soms een beetje laag bij de grond. Maar ook serieuze berichten met een hoog cultureel gehalte m.b.t. kunst, natuur, architectuur, milieubehoud of enig ander onderwerp dat de Westerse beschaving enigszins in het licht stelt.
Krimineel is geen marginale crimineel, nee… Het is meer een rebel, klassebak, stoer, stout, eerlijk, geweldig, buitengewoon, fantastisch, netjes in het pak, een gemaskerde held, outlaw of desperado als Zorro, een Robin Hood als het ware. Iemand waar je sympathie voor hebt, waar je graag bevriend wil mee zijn. Eén van die weblogs waar je altijd met veel zin naartoe gaat.
In veel streken zeggen ze crimineel tegen iets wat zéér goed is, maar de URL crimineel was niet meer te krijgen. Krimineel daarentegen wordt door veel mensen op die manier geschreven, en die naam was nog vrij.
Doelgroep:
Onze doelgroep bevindt zich in de leeftijd van 18 tot 50 (die jong van geest zijn) en is helemaal thuis op het internet. In deze leeftijd zit men vol spanning en avontuur. Ze zijn op zoek naar amusement/infotainment, waar onze prioriteit ligt. Wat wij doen is inspelen op de primaire levensbehoeften van de man (en een paar vrouwen). Door de hoge werk, en sociale druk zoeken mensen in steeds hogere mate naar ontspanning op diverse manieren. Krimineel is bedoeld voor die middenklasse, de meerwaardezoeker zonder dat het te alternatief wordt. Het is een bepaald niveau wat we brengen, interessant, gedurfd, eerlijk, humoristisch, leuk, goed om te weten, zien of horen. Wat we niet brengen is het platte, commerciële. De gouden middenweg lijkt ons wel wat, een beetje zoals krimineel nu is (dat proberen we toch).
Na een lange school of werkdag kom je moe thuis. Je ploft neer in de zetel, eet wat, kijkt tv, gaat achter de pc. Een ideaal moment om even de boel de boel te laten en aan de opgefokte maatschappij te ontsnappen. Het wekelijkse of dagelijkse hoogtepunt, zeg maar gerust het moment waarop we uit onze dagelijkse sleur breken, vind plaats op krimineel. Onze bedoeling is om de bezoeker te laten lachen, hun triestig bestaan een beetje op te fleuren.
We weten wat er reilt en zeilt in de doelgroep en daarin zoeken we onze eigen weg, met onze gedurfde (eigen)zinnige aanpak met hedendaagse onderwerpen als film, entertainment, humor, gadgets en andere zaken die leven onder de jongvolwassenen.
Wij zorgen voor maximaal entertainment. Dat is geen bluf, maar lef.
Kleuren, favoriete logo's, must haves
Het woord “krimineel” moet in het logo verweven zitten. Het lettertype Mobsters (vrij van rechten) wat we nu gebruiken (met revolver) bepaald reeds voor een deel ons naammerk “Krimineel”, dat willen we dan ook bij voorkeur in het logo gebruiken.
Wat de baseline of slogan betreft is “jouw dagelijkse sleur breker” het enige dat mag gebruikt worden. Het lettertype voor de “baseline” is vrij te kiezen.
Een tweekleuren-logo heeft de voorkeur boven full colour werk.
In de loop van de jaren hebben we geregeld rood en zwart gebruikt in onze website lay-outs. We betrappen er onszelf op dat we die telkens opnieuw gebruiken, een combinatie van die 2 draagt onze voorkeur. Het logo zal trouwens ook in zwart wit overeind moeten blijven. Behalve logo’s die aan onze vereisten moeten voldoen, willen we ook graag Freestyle logo’s zien, waarin je volledig vrij bent in jouw ontwerp.
Wekelijks plaatsen we een nieuwe header bovenaan op krimineel. We gebruiken daarvoor afbeeldingen die we overal tegen komen tijdens het surfen. Enkel de afbeeldingen die ‘krimineel waardig’ worden bevonden komen in aanmerking. Het overzicht van enkele headers die (volgens ons) tot de besten behoorden kan je misschien helpen bij jouw ontwerp, gebruik ze als inspiratie.
PS: De winnaar krijgt eeuwige roem op onze pagina ‘over’.
Erwin
-
-
Toelichting van de designer Erwin:
Aangezien het lettertype al heel sterk is, heb ik ervoor gekozen om dat te gebruiken. Het logo is een gestileerd Mug Shot van het pistool uit het font. Het heeft humor en roept herkenning op in alle leeftijdscategoriën van de doelgroep. De afmetingen en kleuren kunnen uiteraard nog worden aangepast.
commentaar is welkom! -
krimineel zegt :
Er wordt (te) veel gefocust op de revolver merk ik, jullie worden er erg door geïnspireerd. Ik wist op voorhand dat dit een moeilijke opgave ging worden. Ik heb zelf in de 3 jaar nog geen doorslaggevend ontwerpen kunnen maken met mijn weinige grafische kennis. Als ik het op BrandSupply zal zien verschijnen zal het allicht direct ‘dit is het’ worden. Dit ontwerp heeft me geen wauw gevoel, het is leuk gevonden maar niets meer. Het sterke lettertype bepaalt idd een groot deel van het logo, het is de kunst om er iets even sterk of sterker bij te verzinnen. Je mag ook een poging doen om een Freestyle logo te ontwerpen waar je volledig vrij bent.
-
Deze wedstrijd is gesloten. Commentaar geven is niet meer mogelijk.
-